Worden er games gemaakt in Afrika?

Worden er eigenlijk wel video games gemaakt in Afrika? Dat is de vraag die ik komend artikel probeer te beantwoorden. Het beeld van menig Europeaan over het Afrikaanse continent is vaak vertekend. Afrika is één zonnig, woestijnachtig land met hier-en-daar een dor boompje. De mensen zijn vaak arm en hebben de meest afschuwelijke ziektes, maar vreemd genoeg danst men dagelijks met een grote glimlach in vrolijke kleding. Je ziet het: video games komen niet in dit plaatje voor.

Maar Afrika is een groot continent met veel verschillende landen en culturen. Het is dus onmogelijk om alle Afrikanen over één kam te scheren. En daarbij komt het feit dat sommige landen veel moderner zijn dan de andere. Er zijn er helaas nog altijd veel arme gebieden die hulp nodig hebben, maar dat neemt niet weg dat er ook delen zijn waar (technologische) vooruitgang is. Zo heeft een groot deel van Afrika betere draadloze netwerken dan in Nederland (maar is in sommige stukken vreemd genoeg vaak geen stroom). Maar goed, dat is geen antwoord op mijn vraag. Worden er nou wel of geen games gemaakt in Afrika? Een dagje Googlen – het regent hier toch pijpenstelen! – leerde mij dat dat zeker wel gebeurt…

Simpel en slecht, maar gemaakt voor de fun
Er is een aantal overeenkomsten tussen de spellen die in Afrika worden geproduceerd. Het eerste punt is het ontwikkelplatform. Vanwege de hoge ontwikkelkosten voor consoles zijn de meeste spellen die in Afrika worden gemaakt single platform, PC games dus. Tweede punt is de bekendheid: met uitzondering van één grote uitgever in Marokko zijn de spellen die in Afrika worden gemaakt nooit bij het grote publiek aangeslagen. Het laatste punt gaat gepaard met het vorige. Vanwege het beperkte succes hebben veel Afrikaanse developers geen uitgever en maken ze nauwelijks winst. Hierdoor blijft het vaak bij één game of twee games, die gewoon voor de fun werden ontwikkeld. Game developers uit Afrika hebben het dus niet zo gemakkelijk als hier. Als je spel onbekend blijft, dan maak je geen winst en zonder winst kan je bedrijfje niet groeien en zal verdere promotie onmogelijk blijven. Veel developers zitten dus in een negatieve spiraal die helaas voorkomt dat een serieuze Afrikaanse game industrie van de grond komt. Kortom: er worden wel games gemaakt, maar meer uit hobbyisme dan uit geldelijk belang.


Toxic Bunny heeft wel iets weg van Jazz Jackrabbit

Een goed voorbeeld van een typische Afrikaanse game is Toxic Bunny, één van de eerste spellen uit Afrika. Toxic Bunny, een 2D actiespel dat draait om een cafeïne-verslaafd konijn, werd in 1996 voor DOS computers (!) ontwikkeld als één van de twee spellen van het Zuid-Afrikaanse bedrijf Celestial Games en werd ondanks de redelijke kwaliteit nooit echt bekend. Er werd een tijdje gesproken over een sequel voor de Xbox, maar uiteindelijk werd die game gecanceld. Momenteel werkt men aan een HD-remake van het origineel, maar het tempo van de officiële developers blog (september 2010, november 2011, mei 2012) verraadt al dat we nog niet te veel moeten verwachten. Je kan de originele Toxic Bunny hier gratis downloaden. (Let wel: je hebt minimaal een Intel 486 met minstens 8MB geheugen nodig om deze game te kunnen spelen.)

Kleine pioniers
Qua kleine ontwikkelaars is Zuid-Afrika misschien nog wel het grootste land op het continent. Zo werd de eerste Afrikaanse consolegame, Chase: Hollywood Stunt Driver voor de Xbox, in 2002 door I-Imagine ontwikkeld in Johannesburg. Later maakte het bedrijf ook de eerste Afrikaanse PS2 game: Final Armada. Zuid-Afrika is dus één van de koplopers op het continent. De IGDA, een non-profit organisation die developers, publishers en andere enthousiastelingen bij elkaar probeert te brengen, heeft dan ook een speciale afdeling in Zuid-Afrika en organiseert regelmatig meetings in Johannesburg en Kaapstad. Het zal vast niet lang meer duren voordat we een échte topper uit Zuid-Afrika voorbij zien komen. (Lees hier meer over de Zuid-Afrikaanse developers scene.)

Een ander land waar de ontwikkeling van games langzaamaan van de grond lijkt te komen is de Republiek Ghana, een land aan de westkust van Afrika met een voorzichtig opbloeiende economie. Het land maakte één van de eerste 3D games van het continent, The Sword of Sygos. Het spel, een adventure die plaatsvindt in het oude Rome, werd ontwikkeld in een wedstrijd (zie pamflet) om de IT sector in Ghana te promoten. Hoewel weinig Afrikaanse studenten reageerden op de actie, wordt het ontwikkelde spel nog steeds gezien als een positief teken van technologische vooruitgang. Het is dus zelfs mogelijk om games te maken in een land als Ghana! Eén van de ontwikkelaars van The Sword of Sygos, Eyram Tawia (hier te zien met een prototype van de eerste iPhone game uit Afrika), richtte later samen met de Keniaan Wesley Kirinya de studio Leti Games op en bracht de iPhone game iWarrior uit. In dit 2D spel moet je als Afrikaanse krijger je dorp beschermen tegen wilde dieren. Het is geen geweldige game, maar omdat het via de App Store zo simpel is om deze Ghanese ontwikkelaar te steunen heb ik hem als nog gedownload. (Je vindt iWarrior hier, voor maar €0,79 kan ook jij ze steunen. Het is een kleine moeite…) Een andere Ghanese game van ongeveer dezelfde kwaliteit is Azonto Space Buster van ontwikkelaar Trigger Pixels. In dit spel ga je als Azonto danser Sarkodie de ruimte in om asteroïden kapot te schieten. Gelukkig maakt Trigger Pixels ook mooiere games, zoals de gratis te downloaden first person shooter BlackSheep.


Geef een Ghanees een goede opleiding in het Westen en hij maakt ineens een stuk betere games. De (niet uitgekomen) MMORPG Africa werd in de VS ontwikkeld door de kleinzoon van de koning van Ghana.

Ook in andere Afrikaanse landen worden zo nu en dan games gemaakt. Zo maakte de Keniaan Wesley Kirinya (zie hierboven) de allereerste 3D game van Afrika, de adventure Adventures of Nyangi. Net zoals het spel van zijn Ghanese collega, The Sword of Sygos, is Adventures of Nyangi geen topper, maar wel een mooi begin van een hele industrie. Wesley Kirinya schreef de 3D engine overigens helemaal zelf, in tegenstelling tot veel andere (Westerse) ontwikkelaars. Andere voorbeelden van de kwaliteit van de game uit de rest van Afrika zijn de simpele Windowsspelletjes FRUIT11 GAME en KASUKU GAME 1.1 uit Tanzania en de wat recentere Google Play en Facebook games van de Tunesische ontwikkelaar Digital Mania.

Casablanca
Maar wacht, er is meer, veel meer! In één van de grootste steden van Marokko schuilt namelijk een bekende ontwikkelaar: Ubisoft! De Franse ontwikkelaar zit al sinds 1998 met een grote studio in Casablanca en is verantwoordelijk voor games als Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Iron Wrath op de PC en een mooi aantal Nintendo DS titels als Peter Jackson’s King Kong, Prince of Persia: The Forgotten Sands en Rayman Raving Rabbids. Momenteel werkt de studio aan een aantal soortgelijke Nintendo 3DS titels. In totaal werken er zo’n 150 mensen bij het alsmaar groeiende Ubisoft Casablanca. De Fransozen breiden hun Afrikaanse studio (de enige serieuze game studio in heel Afrika) in samenwerking met de Marokkaanse overheid steeds verder uit in een poging om meer technische banen te creëren in het land. Zo is er een Ubisoft Campus geopend om talent aan te trekken en lokale nerds te leren werken met video games en geanimeerde films. Zo dragen de Europeanen toch een klein beetje bij aan de ontwikkeling van de video game industrie van Afrika.


Een handjevol Marokkaanse game developers

Hou ze in de gaten!
Je ziet het: er valt nog een boel eer te halen in Afrika als het aankomt op video games. Maar ik verzeker je: het gaat komen. Overal waar je kijkt, van de Sahara tot en met de Tafelberg en van Atlantische Oceaan tot en met de Nijl, zijn pioniers bezig om de game industrie van hun continent op te zetten. De één is een grote Europese studio die dankbaar gebruik maakt van de goedkope mankrachten in Marokko, de ander is een hobbyist die met een afgedankte computers simpele spelletjes in elkaar flanst. Het is een industrie die nog in zijn kinderschoenen staat, maar absoluut de moeite waard is om in de gaten te houden.

Zie ook: Apple | Features | iPhone | Microsoft | Nintendo | Opmerkelijk | PC | Sony | Ubisoft

Print deze pagina Tip ons!