Is dit de toekomst?

De productiekosten van grote titels rijzen de pan uit. De game-industrie focust meer op mobiele games dan op consoles. Niet alle games lenen zich voor besturing met een touch-screen. Het is duur én bureaucratisch gezien afschuwelijk om voor grote jongens te mogen ontwikkelen. Mobiele games zijn goedkoper en toegankelijker.

Het is een greep met statements die slaat op de huidige staat van de game-industrie. Want zeg nou eerlijk; het gaat allemaal niet zo lekker als we zouden willen. Door komst van mobiele games staat het huidige model van console-cycli en spellen van €60 op de tocht. Consumenten pikken dure blockbusters steeds minder. Er is immers nauwelijks nog tijd om uitgebreid te gamen, dus spellen moeten toegankelijker en korter. En boven alles: games zijn echt te duur! Waarom een paar tientjes neerleggen voor de zoveelste sequel of spin-off als de meest originele games tegenwoordig voor negen-en-zeventig cent te downloaden zijn? Het grote voorbeeld is natuurlijk Angry Birds, maar iedere smartphone bezitter kan ongetwijfeld nog twintig van dit soort miljoenentitels opnoemen.

De wind is gedraaid, hij waait in een totaal andere richting. De grote jongens, Sony, Microsoft en Nintendo, willen er echter niets van weten. Tuurlijk, ze sturen met hun marketplaces en downloadbare games wel een beetje mee, maar niemand stelt daadwerkelijk de zeilen bij. Games moeten innovatiever en goedkoper. En als dat niet allemaal snel gebeurt, dan ga je er binnen een paar aan onderdoor. Goed voorbeeld is Sony’s trieste poging om beide werelden met elkaar te fuseren, de PGP Go!. Het was een mislukking die iedereen aan zag komen. Nogmaals: de consumenten willen geen gerecyclede games voor een te hoge prijs. Innovatiever. GOEDKOPER!

Althans, dat is de theorie achter de OUYA. Deze nieuwe console haalde binnen één dag meer dan 2 miljoen doller binnen op Kickstarter, meer dan genoeg om hem in productie te nemen. Voor nog geen 100 dollar krijg je een solide, stijlvolle console met een mooie, draadloze controller. En het mooiste is dat de OUYA draait op Android, een volledig open platform waar reeds tal van goede game zijn verschenen. Denk maar eens aan Minecraft, Madden NFL of de prachtige shooter Shadowgun; ze zijn allemaal beschikbaar. Voor ontwikkelaars is het dus een kleine moeite om hun mobiele game om te zetten naar een goedkope consolegame.

Het is raar, maar waar: bovengenoemde console lijkt te voldoen aan de eisen die wij recent nog stelden aan de niet-bestaande Steam Box. Het ding is niet te duur, er is ruimte (een gat?) in de markt en er zijn voldoende goede spellen om het tot een succes te maken. Het is natuurlijk nog lang niet zover, maar het lijkt erop dat dit ding met de juiste ondersteuning weleens de console van de toekomst kan worden. Pas maar op Sony, Microsoft en Nintendo!

Zie ook: Android | Kickstarter | Microsoft | Nieuws | Nintendo | OUYA | Sony

Print deze pagina Tip ons!