Daar hebben we een handleiding voor!

“Druk op A om te springen!” “Loop naar het einde van het level.” “Schud de controller zo hard je kan om het level te halen.” Het is een greep met uitspraken die rechtstreeks uit een moderne game kan komen. Gamers worden de vandaag de dag constant aan het handje meegenomen en moeten het eerste half uur doen wat de stemmetjes of schermpjes hen vertellen. Hierdoor zijn veel spellen pas daadwerkelijk leuk nadat je je verplichte nummertje hebt gedaan. En dat terwijl je in oudere games – hoe moeilijk ze ook zijn – direct kon beginnen met spelen. De speler vond het zelf wel uit. Dat was immers “part of the game”. Kortom: de instant fun is in grote titels tegenwoordig ver te zoeken.

Nintendo’s legendarische ontwikkelaar Shigeru Miyamoto heeft in een interview met Kotaku aangegeven dat ook hij tegen dit probleem aanloopt. Als voorbeeld noemt hij de Zelda-games. Vroeger kon je je avontuur direct starten, maar nu moet je tal van verhaalelementen en tutorials doorlopen, voordat het ook maar een beetje leuk wordt. (Ter vergelijking: in A Link to the Past had je de eerste, game introducerende kerker na 20 minuten gehaald; in Skyward Sword is dit al toegenomen tot 100 minuten.)

“Zelda is an example of one of those. And, particularly with these types of games, you have to first learn the action and then you have to master the action and then you have to have more actions added in and master those. Then, when you have a lot of actions you can do all at once is when the game really becomes fun.” aldus Shigeru Miyamoto

Zowel de gamer als de game developer (h)erkent dit probleem dus. Toch blijft de overmaat aan spelinformatie op het scherm bestaan. Waarom stoppen ze er niet gewoon mee? Het antwoord is niet eenvoudig. Een groot deel van het probleem lijkt te liggen bij de ingewikkelde besturing die console-ontwikkelaars zichzelf opleggen. Hier een pookje, daar een pookje, niet twee, maar vier schouderknoppen, A, B, C, X, Y en Z-buttons, lichaamshoudingen, touch-screens en talloze manieren om de controller zelf te bewegen. Iedere keer dat een controller wordt uitgebreid met een nieuwe functie, wordt de besturing ook weer ietsje ingewikkelder en denkt (!) men vaker dat uitleg een must is. Wij vragen niet om informatie, maar de ontwikkelaar vermoedt vreemd genoeg iets anders…

De eerste Nintendo-game die met dergelijke uitleg te maken had was Super Mario World. Het spel was ten opzichte van Super Mario Bros. zoveel groter dat zo nu en dan een klein schermpje (dat je zelf te voorschijn KON halen) nodig was voor wat uitleg. Desondanks bleef de game zijn flow houden; veel gamers sloegen de uitleg gewoon over en kwamen er al spelende wel achter wat nou eigenlijk de bedoeling was. (Of je kon gewoon nog geen Engels in die tijd, zoals ik.) En dat is precies zoals het zou moeten.

Vroeger kon het, maar ook zeker nu is het mogelijk om een dergelijke game te maken. Dat de gemiddelde speler geen zin heeft in ingewikkeld gedoe blijkt ook weer uit de recente successen van de eenvoudige Wii- én mobiele games als Angry Birds en Temple Run. Binnen vijf seconden is het doel duidelijk en kan je daarna zorgeloos van je game genieten. Geen rare schermpjes of overdreven opdrachten; gewoon lekker gamen.

Dat brengt me bij mijn punt: het is gewoon mogelijk. De grote jongens zitten echt vastgeroest in een bepaald stramien. Op de de één of andere manier is het normaal geworden om het eerste half uur van een spel te verpesten door de gameplay te vermengen met het saaiste bijproduct ooit: de handleiding. Daarom stel ik het volgende voor: stop gewoon eens met deze tijdverspilling en kijk hoe het bevalt. Maak nou bijvoorbeeld eens een nieuwe Zelda game waarbij je na een introducerend filmpje gewoon kan beginnen. Ik weet al hoe ik moet lopen en ik ontdek zelf wel hoe ik moet knokken. Sterker nog: dat zwaard weet ik nu al te vinden en de eerste kerker is ook zonder uitleg een peuleschil! En als ik toch onverhoopt een vraag heb, dan ga ik zelf wel te rade bij een NPC of pak ik de handleiding erbij. Probeer het maar eens Miyamoto-san, ik weet zeker dat het ons bevalt!

Zie ook: Columns | Nintendo | Shigeru Miyamoto | The Legend of Zelda

Print deze pagina Tip ons!