Operation Raccoon City had beter thuis kunnen blijven

Je ziet het wel vaker. Spellenseries die van oorsprong Japans zijn en dan vervolgens een spin-off of vervolg van Westerse bodem krijgen. Negen van de tien keer is dit een forse tegenvaller. Operation Raccoon City is ook een game die ontwikkeld wordt door een Westerse studio en de vraag is of bovenstaande ook toepasbaar is op dit zombiefeestje.



Bij Capcom moeten ze na de release van Left 4 Dead gedacht hebben: “Dat kunnen wij ook!”, want het lijkt er erg op dat de Japanse gigant met deze game een gooi doet om Valve’s meesterwerkje min of meer naar het Resident Evil-universum te kopiëren. Natuurlijk is dat niet gelukt. Waar Left 4 Dead een dynamische en meeslepende ervaring is, faalt Operation Raccoon City hopeloos en moet ik het spel naar de budgetbak verwijzen. Slant Six, bekend van de laatste SOCOM-games (waarvan ik Tactical Strike heel erg tof vond), heeft de taak gekregen om deze game te ontwikkelen en daar is het niet echt in geslaagd.

Het spel speelt zich in het Resident Evil-universum af, maar qua gameplay is daar weinig van te zien. Natuurlijk zijn er een aantal locaties, items en personages die overeenkomen met de serie, maar het griezelige horrorelement is nergens in het spel terug te vinden. Operation Raccoon City is een team-based third person shooter waarin je voordat je begint een personage kiest dat je onder de knoppen kan nemen. Dit personage zal er één zijn uit vijf verschillende klassen die alle hun eigen specialiteiten hebben. Operation Raccoon City bevat ook naast een singleplayermodus ook een meerspelermodus en laatstgenoemde is misschien wel het interessantste onderdeel van dit spel.

De singleplayermodus is namelijk enkel een aaneenschakeling van levels waarin je hordes na hordes zombies moet neerknallen. Het verhaal is me door de generieke personages niet eens bijgebleven en het geluid in het spel raakt zelfs soms overstuur, waardoor het geheel totaal niet uitnodigt om te spelen. Online in de multiplayerstand is het spel wel iets beter te spelen, maar ook hier kan het spel nauwelijks boeien. Zombies kosten kilo’s kogels om neer te knallen en daarnaast is er van tactiek maar nauwelijks sprake. Nee, geef mij dan maar Left 4 Dead.

Bij sommige games weet je gewoon niet zo goed wat er fout zit. Er is een bepaalde factor bij videogames die goed moet zitten, namelijk de funfactor. Tijdens het spel van dit spel heb ik ook maar geen moment echt plezier aan het spelen beleefd. Enkel frustratie en de gedachten dat het zoveel meer had kunnen zijn. Dit soort games zijn mijns inziens enkel gemaakt voor financieel gewin en ik vraag me af met welk idee deze game in elkaar is gezet. Het is zo jammer dat een spellenserie als Resident Evil met dit soort games een soort smet oplopen. Laat duidelijk zijn dat Operation Raccoon City een doodzonde is en het liefst zo snel mogelijk vergeten kan worden.

Zie ook: Capcom | Microsoft | PlayStation 3 | Resident Evil | Resident Evil Operation Raccoon City | Reviews | Sony | Xbox 360

Print deze pagina Tip ons!