Posts van Wesley

Pitstop: Milestone houdt top-down genre verrassend in leven met WRC Powerslide

Ontwikkelaar Milestone beschikt over tal van racelicenties, maar een specialist kunnen we ze echt niet noemen. Of het nu MotoGP betreft, Superbike of zelfs het nieuwe motocross-initiatief MUD; zelden ontstijgen hun games de middelmaat. Dat geldt tevens voor WRC, de rallyfranchise en tevens het bekendste merk uit de Milestone-stal. Die serie maakt nu een uitstapje met de game Powerslide, een anonieme downloadbare titel die straks in maart verschijnt voor de grote platformen.


Alhoewel, anoniem? Die gedachte liet ik snel varen bij het zien van bovenstaande boeiende trailer. WRC Powerslide blijkt namelijk een top-down racer te zijn die op het oog erg veel weg heeft van een moderne Racing Gears Advance, wat zonder twijfel de beste racegame is voor de GBA. Diverse spellocaties, explosieve wapens en verleidelijke graphics: een uiterst succesvol recept om ons aan boord te krijgen en tevens een goede reden om ons enthousiasme met jullie te delen.

Lees verder...

China en spelcomputers nog altijd geen match

Een anonieme bron bij de China Daily wist deze week te melden dat China het verkoopverbod op consoles, dat sinds 2000 in werking is, overweegt op te heffen. Spelcomputers worden in China verbannen omdat ze de fysieke en mentale ontwikkeling van jongeren remmen, dat is althans de mening aldaar. Het eventuele terugdraaien van de maatregel zou geweldig nieuws zijn voor alle grote spelers in de gamesindustrie, omdat het ruim 1,3 miljard potentiële klanten oplevert. Dat moet ook de heersende gedachte geweest zijn op de beurs, aangezien het aandeel van Nintendo en Sony in waarde stegen met respectievelijk ruim drie en negen procent.

Maar wat blijkt? Een opheffing is nooit aan de orde geweest, aldus het Chinese Ministerie van Cultuur aan de lokale pers. Ook Sony trad naar buiten met een statement waarin staat dat zij van niets weten, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het onderwerp stiekem toch op de Chinese agenda kan staan. Het zou tenslotte niet de eerste keer zijn dat een overheidsinstantie het één zegt en het ander doet.

Lees verder...

Virtuele huurmoordenaars en verslavingen

Dat ouders zich zorgen maken om het gedrag van hun kinderen is van alle tijden. Dat geldt echter niet voor de methode die een bezorgde vader in China hanteerde om zijn 23-jarige zoon uit de buurt te houden van videogames. Deze meneer huurde namelijk gamers in om de characters van zoonlief online kapot te maken, zodat hij meer zou besteden aan het vinden van een baan. Helemaal soepel ging het niet, want het plannetje viel al snel in duigen toen de jongeman vroeg waarom ze het op hem gemunt hadden.

Wat zou jij doen als jij op dat moment in de schoenen had gestaan van de huurmoordenaar? Het is helaas niet bekend welke games het betrof (of waar je kunt solliciteren voor meer van dit soort jobs), maar los daarvan had ik die kerel ijskoud de silent treatment gegeven. Hoe langer het slachtoffer niet op de hoogte is, des te meer brood er op de plank komt. Easy money noemen we dat!

Lees verder...

De nieuwe rol van Dance Dance Revolution

Er was een tijd dat iedereen wilde DDR’en, dat we zelfs in Nederland – weliswaar af en toe – naar de arcadehal trokken om onze centen te verspillen om te dansen op pijltjes. Helemaal tof vonden ze het als je thuis een paar dansmatten bleek te hebben, zodat ook je bezoek dat spelletje kon uitproberen waar ze zo vaak over gehoord hadden. Die tijd ligt al even achter ons nu de dansmatten in populariteit zijn voorbijgestreefd door ontwikkelingen als Guitar Hero en later Kinect, en laten dat nu net twee producten zijn die vandaag de dag niet eens kunnen rekenen op liefde van het grote publiek. Konami heeft dat gegeven moeilijk kunnen accepteren, maar met halfslachtige initiatieven als Dance Evolution heeft men de laatste jaren definitief aangetoond niet meer de trendsetter te zijn wat betreft dansgames. Wellicht dat ze zich daarom wel op een nieuwe markt storten: obesitas.

Samen met het Amerikaanse UnitedHealthCare heeft men een Classroom Edition op de markt gebracht, waarmee de performance van 48 deelnemers tegelijkertijd kan worden bijgehouden. Het aantal gezette stappen per nummer, je huidige BMI en het aantal verbrande calorieën zijn slechts enkele stats die van de Classroom Edition een succes moeten maken. Drie scholen (in Georgia, Texas en Florida) maken er reeds gebruik van, de verwachting is dat na deze officiële aankondiging de Classroom Edition op grote schaal verspreid gaat worden. Wij zijn hartstikke benieuwd naar de resultaten op de lange termijn, een Nederlands initiatief zou in elk geval geen kwaad kunnen.

Lees verder...

Nintendo Power neemt afscheid in stijl

Dat gamebladen het vandaag de dag moeilijk hebben is geen geheim. Het is een internationaal probleem, want ook verschillende toonaangevende Engelstalige magazines zijn recentelijk gevallen. Zo verscheen gisteren de laatste editie van het Britse Xbox World, zeiden we vorige maand PlayStation: The Official Magazine gedag en GamePro ligt inmiddels al een jaar niet meer in de schappen. Helaas is ook Nintendo Power dat lot beschoren, maar ze nemen gelukkig afscheid in stijl: de opmaak van het laatste nummer komt namelijk overeen met de allereerste uitgave (1988!) van het blad. Wie daar niet emotioneel van wordt!

Bron: Kotaku

Lees verder...

De donkere kant van Kickstarter

“Thank you all for your support, but I am afraid that we came up $28 short.”

Daarmee opende DreamQuest Games afgelopen zondag een dankbrief op Facebook aan de trouwe volgers van Alpha Colony, een turn-based strategy game waarvoor de studio een campagne startte op Kickstarter. Logischerwijs droop de teleurstelling af van het bericht, want het doel van $50.000 werd op slechts een paar euroknallers niet bereikt. Erg lullig, al doet het doet ons tegelijkertijd afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je die laatste $28 niet via een vriend of familielid kunt backen, alles toch om je doel te bereiken?

Lees verder...

F1 Race Stars Gameplay: stevige competitie en bijzondere short-cuts

Tijd voor een nieuwe video van een game die me steeds meer begint te bevallen: F1 Race Stars. Ditmaal gaat het er een stuk harder en sneller aan toe, nu ik de hoogste moeilijkheidsgraad heb gekozen. Daarnaast laat ik zien wat je allemaal moet doen om zo’n bijzondere vergrendelde short-cut te mogen nemen. Dat ging niet zonder horten of storten: driemaal scheepsrecht zullen we maar zeggen. Overigens liet helaas de verlichting te wensen over, dus bij voorbaat onze excuses voor de donkere picture-in-picture.

Lees verder...

Startschot: F1 Race Stars

F1 Race Stars heeft de eer om de nieuwe rubriek Startschot in te luiden op Bureau voor Gamers. Het idee is om een sneak peak te geven, zodat jullie de start van te behandelen games bij kunnen wonen. Wellicht dat zo’n game dan afvalt van je verlanglijst of juist bovenaan prijkt na het zien van aansprekende beelden. Misschien vind je het wel gewoon leuk om naar willekeurige gameplay-beelden te kijken, maar we hopen hoe dan ook dat het initiatief in de smaak valt.

Vandaag staat dus F1 Race Stars in de schijnwerpers, een kartgame met de F1-licentie. Het is echter tegen alle verwachtingen in een partyracer geworden, dus neem ook als je geen fan bent van de Formule 1 zeker een kijkje. Zoveel goede kartgames zijn er immers niet meer nu Mario Kart zijn roots steeds verder achter zich laat, slechts Sonic & SEGA All-Stars Racing heeft de laatste jaren tot de verbeelding gesproken.

In de video start ik de eerste cup van de Career-modus bestaande uit twee races, waarbij het direct opvalt dat je niet kunt driften. Daarmee blijft F1 Race Stars de F1-sport trouw. Eventuele turbo’s zijn daarom te verdienen op speciale stroken in bochten(merk op dat het even duurt voordat ik het systeem onder de knie heb). Verder blijkt de game niet echt uitdagend op 1000cc, maar dat gaf me in elk geval de gelegenheid om te genieten van de pitstraten (die je echt nodig hebt) en bijzondere power-ups zoals regenbuien en een safety car. Enjoy!

Lees verder...

Ken je de Vita nog?

Ongelofelijk hoe dat ding een stille dood gestorven lijkt, terwijl Sony’s powerhandheld niet meer dan een jaar verkrijgbaar is in Europa. Zelfs in het land van de rijzende zon loopt niemand warm voor de Vita, getuige 4.021 verkochte units in de week van 5 tot en met 11 november. Ter vergelijking: de 3DS en XL gingen diezelfde periode samen 187.077 keer over de toonbank en zelfs de PSP laat met 12.076 verkopen zijn opvolger moeiteloos achter zich. Bedroevende cijfers, al laten ze zien dat handhelds – in elk geval in Japan – allesbehalve dood zijn.

Wanneer we een blik werpen op de softwareverkopen, blijkt het ontbreken van een systemseller een groot probleem voor de PlayStation Vita. Gelukkig heeft onze grote vriend HIKAKIN gemeend dit euvel hoogstpersoonlijk op te lossen, want de sympathieke beatboxer heeft zijn stem verleend aan Paint Park. Dat betekent dus leren tekenen onder het genot van bizarre beats. Nice! Als de Vita daarmee nog niet uit het slop komt, weten wij het ook niet meer.

Lees verder...

Karaoke gereanimeerd met speciale Xbox-app

We hebben altijd gedacht dat Microsoft een sterk merk in handen had met de karaoke-serie Lips. Vier games zijn er voor de reeks verschenen, terwijl daarnaast de DLC-store wekelijks werd aangevuld met een handvol nummers. De bibliotheek werd geprezen om zijn diverse opties, maar dat kon Microsoft niet weerhouden anderhalf jaar geleden geruisloos de stekker uit het Lips-project te trekken. Geen nieuwe downloadbare tracks en geen nieuwe games meer.

Lees verder...